جریمه شرکت مشهدی به علت اجرا نکردن به تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | حباب ربع سکه ۹۱ درصد شد! بازرسان جهاد کشاورزی مشهد ۵۵۳ پرونده تخلف تشکیل دادند قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کدام خودرو‌ها ارزان شدند؟ + جدول جدول افزایش سقف اجاره‌بها در ۳۱ استان کشور ابلاغ شد + جدول قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | پژو پارس ۷۵۰ میلیون تومان شد آغاز ثبت‌نام آزمون استخدامی ۱۴۰۳ دستگاه‌های اجرایی از فردا (۱۴ تیر ۱۴۰۳) پرداخت سود سهام عدالت متوفیان چه زمانی انجام می‌شود؟ چرا سکه گران شد؟ زمان سومین عرضه اولیه امسال مشخص شد اطلاعیه جدید در خصوص نحوه ثبت سفارش خودرو جانبازان ۵۰درصد و بالاتر مشمول (۱۳ تیر ۱۴۰۳) آغاز فروش فوق‌العاده یکی از محصولات سایپا اعلام شد+ جزئیات (۱۳ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد اعلام شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | انگور عسکری کیلویی ۶۰ هزار تومان توصیه وزیر صمت به مردم برای خرید خودرو | این روز‌ها وقت مناسبی برای خرید خودرو است؟ مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ اعلام شد برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت و اتوماسیون صنعتی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) کشف ۲۸ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز شماره‌گذاری نیسان آبی متوقف شد (۱۲ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تردید‌های قدیمی برای قرعه‌کشی تازه خودرو

  • کد خبر: ۱۱۱۴۳۷
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
تردید‌های قدیمی برای قرعه‌کشی تازه خودرو
رضا کربلایی - کارشناس اقتصادی

تغییر شیوه فروش خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت امیدواری به بهترشدن وضعیت عرضه خودرو و کاهش فشار روی خودروسازان برای برنامه ریزی تولید و عرضه به موقع را به همراه داشت، اما تأخیر یک هفته‌ای نشان داد که همچنان سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نقص‌هایی جدی دارد و انتظار می‌رود در دوره آینده برگزاری قرعه‌کشی بزرگ خودروسازان دقت بیشتری شود تا هم متقاضیان بیش از زمان وعده داده شده منتظر نمانند و هم اینکه راه بر دلال‌ها و واسطه‌ها مسدود شود.

تخصیص یکپارچه خودرو همچنان برمبنای قرعه کشی انجام می‌شود و دوره زمانی ثبت نام نسبت به شیوه قبلی افزایش یافته است، اما دست کم در همان گام نخست، وزارت صمت برخلاف وعده قبلی مبنی بر عرضه ۲۰۰ هزار دستگاه، سرانجام فروش سهمیه بندی ۱۷۶ هزار دستگاه را هدف گرفت و این فرضیه را تقویت می‌کند که شاید در دوره‌های بعدی، میزان خودرو کمتری برای فروش روی سامانه جدید قرار بگیرد.

در این صورت، تردید‌ها به موفق بودن طرح نیز تشدید می‌شود. افزون بر این، قرار بود نظام قرعه کشی خودرو برچیده شود. به نظر می‌رسد طرح تخصیص یکپارچه راه میان بری برای برچیده شدن تدریجی بساط قرعه‌کشی خودرو با قیمت‌های مصوب باشد.

به این دلیل، ضروری است که مسئولان وزارت صمت به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که عرضه خودرو بیشتر شود تا شکاف بین عرضه و تقاضا باعث فاصله بین قیمت خودرو به نرخ دولتی با بازار نشود. در غیر این صورت، این احتمال وجود دارد که به دلیل اختلاف قیمت، صف تقاضا در دوره‌های بعدی فروش خودرو طولانی‌تر شود و از سوی دیگر، تقاضای کاذب شکل بگیرد و درنهایت خودرو‌های تحویلی با روش‌های متفاوت سر از بازار آزاد درآورند. در این صورت، برنده نهایی فعالان بازار خودرو خواهند بود و تقاضای سرمایه گذاری و سفته بازی جای تقاضای مصرفی را خواهد گرفت.

به این ترتیب، بخش زیادی از تقاضا‌ها برای انتفاع از حاشیه سود زیاد بین قیمت رسمی با قیمت واقعی و همچنین تقاضا‌های واسطه‌ها خواهد بود و ممکن است افراد بدون قدرت مالی برای خرید خودرو، شانس و فرصت خود را در قرعه‌کشی با گرفتن مبلغی به دیگران واگذار کنند.

وقوع چنین پدیده‌ای باعث ترافیک شدید در دوره‌های بعدی قرعه کشی خودرو می‌شود و انتظار برای خارج شدن تقاضا‌های غیرمصرفی را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد. حلقه گم شده در قرعه‌کشی خودرو که باعث شده است تعداد متقاضیان خودرو کاسته نشود، یک رانت قیمتی است.

در اقتصاد هرگونه رانت یا شکاف قیمتی حتی به بهانه حمایت از مصرف کننده نهایی، درنهایت باعث ابترماندن و خنثی سازی سیاست گذاری‌ها می‌شود. البته رانت قیمتی در بازار خودرو نشانه‌ای از خطای دخالت دولت در قیمت هاست.

در چنین وضعی، برنده نهایی قرعه‌کشی خودرو درصدی از شهروندان هستند که بلیت برنده را در دست داشته باشند، اما این وضعیت باعث آرام گرفتن بازار نمی‌شود. پس بهتر است با برنامه ریزی صحیح چه در عرصه تولید و عرضه خودرو و چه واردات خودرو موردنیاز طبقه متوسط جامعه، بساط این قرعه‌کشی را جمع کنیم تا خیال همه راحت شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->